A kosarad üres

Kosárban 0 tétel

Hogyan válasszunk az Asics futócipők közül, ha egy maratonra készülünk? (FUTÁS)

2019.12.31 - 17:28
Ha egyszer valakinek sikerült megtalálnia az igényeinek mindenben megfelelő futócipőt, könnyen meglehet, hogy annyira ragaszkodik hozzá hogy nem válna meg tőle semmi pénzért. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az Asics futócipők esetében ez igen gyakran előfordul. Azonban, ha az ember egy maratonra készül, könnyen lehet, hogy mégis eljött az ideje, hogy új cipőre váltsunk. Az alábbiakban a megfelelő futócipő kiválasztásában szeretnénk segítséget nyújtani.

 

Hogyan válasszunk az Asics futócipők közül, ha egy maratonra készülünk?

 

Ha egyszer valakinek sikerült megtalálnia az igényeinek mindenben megfelelő futócipőt, könnyen meglehet, hogy annyira ragaszkodik hozzá hogy nem válna meg tőle semmi pénzért. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az Asics futócipők esetében ez igen gyakran előfordul. Azonban, ha az ember egy maratonra készül, könnyen lehet, hogy mégis eljött az ideje, hogy új cipőre váltsunk.

Ilyen esetben a választás nem könnyű dolog, és számos tényezőre kell odafigyelni, hogy ne érje az embert csalódás a későbbiekben. Bár a legfontosabb vitathatatlanul a pronáció, nem szabad megfeledkeznünk az illeszkedésről, a sebességről, a súlyról, a futás stílusáról, illetve a felkészülésről sem. Reményeink szerint az alábbi néhány gondolat elolvasása után mindenki úgy érezheti majd, egy fontos lépést tett a felkészülés és a megfelelő Asics futócipő beszerzése érdekében. Lássuk tehát picit részletesebben!

Mi az a pronáció?

Ha a futócipő választásra koncentrálva szeretnénk röviden meghatározni, hogy mit jelent ez a fogalom, akkor azt mondhatjuk: a lábfej befelé gördülésének foka a futás, vagy gyaloglás során. A pronáció theát a természetes mozgás egy része, amely segít az alsó lábszárnak az ütések, rezgések keltette erők csillapításában. Egyes embereknél ez a kiegyenlítés – vagyis a befelé gördülés foka – nagyobb, másoknál kisebb.

A pronáció tehát önmagában nem jelent semmi rosszat, de kifejezett hatássl van arra, ahogyan az ember fut, és nem megfelelő futócipő választás esetén növelheti a sérülések előfordulásának valószínűségét. Nagyon fontos tehát odafigyelni rá, különösen akkor, ha hosszú távra való felkészülés részeként vásárolunk új futócipőt magunknak.

Akit részletesebben érdekel a téma, javasoljuk, hogy nézzen vissza hozzánk egy későbbi alkalommal, a pronáció kérdésével – mivel igen fontosnak tartjuk az egészségmegörzés szempontjából – terveink szerint egy későbbi írásunkban részletesebben is foglalkozunk.

Milyen gyorsan szeretnél futni?

Ez a kérdés, vagy szempont talán elsőre furcsán hangzik, pedig a megfelelő futócipő kiválasztása szempontjából kifejezetten fontos lehet. A maraton futók egy részének az az elsődleges célja, hogy teljesítse a versenytávot, másoknak az elért idő eredmény, a jó helyezés is fontos szempont. A különböző célok eléréséhez azonban más más futócipő szükséges. Azoknak a maraton futóknak, akik szeretnének minél előkelőbb helyen végezni, valamelyik Asics verseny futócipőt célszerű választaniuk, ilyen lehet például az Asics GEL-DS Trainer model. Azoknak, akiknek egy verseny folyamán a kényelem fontosabb szempont a sebességnél, például az Asics GEL-NIMBUS lehet az ideális választás. Csak egy hatékony verseny stílussal rendelkező, tapasztalt maraton futó számára ajánlott, hogy egy egész maraton távot verseny cipőben teljesítsen, egy nem megfelelően felkészült versenyző komoly árat fizethet ezért.

 

Nimbus 22

 

Testsúly

Természetesen nem vagyunk egyformák. Ahogyan az élet egyéb területein sem, úgy egy maraton futóverseny mezőnyében sem. Ami a testsúlyt illeti, egy testesebb futónak előnyösebb, ha jobb párnázottsággal ellátott cipőt választ. Ezzel csökkentheti az alsó lábszárat érő terhelést, és természetesen minden lépést követően a földdel való érintkezés is sokkal kellemesebb, kényelmesebb érzés lesz. Ilyen típusú futóknak az Asics palettájáról az ikonikus Asics Gel-KAYANO, vagy az egyik legnagyobb közkedveltségnek örvendő Asics METARUN modelleket ajánljuk, de érdemes lehet egy próbát tenni az egyértelműen innovatív Asics DYNAFLITE futócipővel is. Mindazonáltal itt fontos megjegyeznünk, hogy ebben a kérdésben nagyon fontos szerepet játszik az is, hogy hogyan, milyen cipőben készültünk fel egy futóversenyre. Egy testesebb futó, aki a felkészülési folyamatot egy könnyű futócipőben csinálta végig, a versenyen is gond nélkül teljesíthet, hiszen a teste, izmai alkalmazkodtak az ennek megfelelő stílushoz és hozzászoktak az idő során.

 

Dynaflyte 4

 

Kisebb testsúlyú futók megengedhetik maguknak, hogy kevesebb párnázottsággal ellátott futócipőt válasszanak. Ha a versenyt megelőzően ilyen stílusú verseny futócipőhöz szoktunk, bátran választhatjuk magunknak például az Asics DS-TRAINER modellt.

 

Asics DS-TRAINER

A láb szélessége

A láb, illetve a cipő méretével kapcsolatban általában mindenki egyértelműen a hosszra gondol, pedig a szélesség legalább ilyen meghatározó cipő választás esetén. Különösen fontos ezt figyelembe vennünk, ha végig testet lelket próbára tevő teljesítményt várunk el magunktól egy maratoni táv során. Abban az esetben, ha a futócipő túságosan keskeny a lábunkhoz képest, kellemetlenül fogjuk érezni benne magunkat már rögtön a rajt után megtett néhány métertől kezdve. Éppen ezt a problémát kiküszöbölendő találhatunk az Asics termék palettáján szélesebb lábra tervezett és készített futócipőket, amelyek kímélik a futó lábát azáltal, hogy több helyet biztosítanak a lábfejnek és nem dörzsölik azt az oldalsó részeknél sem. Az Asics GT-2000 széles és extra széles kivitelben is megvásárolható, ezáltal mindenki megtalálhatja a lábához legjobban illeszkedő szélességű futócipőt.

 

Asics GT-2000

 

És akkor jöhet a felkészülés a versenyre

Az eddig elmondottak szerint nagyon fontos tehát, hogy a cipő választással kapcsolatos döntésünket már a felkészülés megkezdésekor hozzuk meg, minden relaváns szempontot figyelembe véve. Amennyiben a felkészülést végig egy jól párnázott, puhább modelben végeztük, akkor ugyanilyet ajánlatos használnunk a versenyen is. Semmi képpen ne engedjünk a csábításnak, az utolsó pillnatban ne váltsunk könnyebb verseny futócipőre, mert a lábunk és a testünk nem lessz felkészülve a változásra. Ha úgy döntünk, hogy egy könnyű versenycipő mellett tesszük le a voksunkat, akkor már a felkészülési folyamat elején ezzel kezdjünk futni és tegyünk meg benne legalább egy 100 km-es távot a versenyt megelőzően. Ez megfelel egyfajta bejáratási folyamatnak, ami alatt választ kapunk arra a kérdésre, hogy vajon a testünk hogyan reagál az extra terhelésre.  És a végére talán a legfontosabb, amit mindenkinek jó szívvel ajánlunk: soha ne fussunk versenyen olyan futócipőben, amit aznap használunk először! Az új pár futócipőt úgy „törhetjük be” legkönnyebben, ha feltváltva használjuk a régivel a felkészülés alatt.

Milyen időjárás várható a verseny idején, helyén?

Bár, ha úgy tetszik, ez egyfajta plussz figyelembe veendő szempont a futócipő megválasztásakor, azok, akik már jó néhány maraton versenyen túl vannak, tudják, hogy mennyire fontos lehet, hogy erre is gondoljunk. Manapság már a világ minden pontján rendeznek ilyen versenyeket, a legkülönbözőbb időjárási körülmények között. Természetesen a felkészülés elején sohasem tudhatjuk pontosan, hogy mire számíthatunk majd a verseny napján, de azért van lehetőség némi információt előre begyüjteni ezzel kpacsolatban. Ami általánosságban elmondható, hogy a testünk egy ekkora távon rengeteg hőt termel és igyekszik leadni, és természetesen ez alól a láb sem kivétel. Amennyiben a lábunk nem tud ettől az extra hőtől megszabadulni, elkezd izzadni és a nedvesség egyenes következménye, hogy a fokozott dörzsölésnek kitett pontokon vízhólyagok keletkeznek, ez pedig – mint nyilván mindannyian tudjuk – borzasztó fájdalommal járhat. Ha azt akarjuk, hogy ilyen problémával ne találjuk szembe magunkat a verseny során, válasszunk olyan futócipőt, amely a hálós felsőrésznek köszönhetően jobban képes szellőzni.

 

Title Text
Nem lépek be.